• شنبه ۲۱ اسفند ماه، ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 8912-8676-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

/ نشست هم‌انديشي اساتيد دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه‌هاي خوزستان/

اظهارات ساويز و حجت‌الاسلام و المسلمين شجاعي

عضو هم‌انديشي دانشگاه علم و صنعت ايران در نشست هم‌انديشي اساتيد دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه‌هاي خوزستان، با اشاره به اينكه ايمان و فكر، خودباوري، فضا دادن به جوانان براي تفكر و عمل و فرهنگ قناعت و ايثارگري به عنوان دستاوردهاي هشت سال دفاع مقدس، مي‌تواند در اين نشست مطرح شود، گفت: واقعيت اين است كه به عنوان اساتيد دانشگاه‌ها نتوانستيم اين دستاوردها را به دانشگاه‌ها منتقل كنيم.

 

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خوزستان – سيد احمد ساويز در اين نشست كه با موضوع توسعه ارتباطات علمي و فرهنگي دانشگاه‌هاي كشور، پنج‌شنبه شب (19 اسفند ماه) در محل آمفي تئاتر مهمانسراي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان برگزار شد، با بيان اين مطلب عنوان كرد: ورود ايمان و فكر به دانشگاه مي‌تواند تحول‌ساز باشد.

 

وي افزود: آنچه از جبهه‌ها آموختيم خودباوري رزمنده‌ها بود كه با تكيه بر آن به دفاع از ميهن و ارزش‌هاي انقلاب پرداختند؛ در واقع جنگ و دفاع مقدس دستاوردهاي بسياري داشته اما نتوانسته‌ايم آن را به دانشگاه‌ها بياوريم و اگر اين دستاوردها در سطح دانشگاه انتقال مي‌يافت، قطعا موفق‌تر از حال بوديم.

 

عضو هم‌انديشي دانشگاه علم و صنعت ايران با تشريح محورهاي اصلي اين نشست اظهارداشت: راهكارهاي توسعه ارتباطات علمي و فرهنگي دانشگاه‌هاي كشور، استفاده از پتانسيل اردوهاي راهيان نور براي رشد اقتصادي و فرهنگي استان خوزستان، نقش اساتيد دانشگاه‌هاي كشور در تحولات اخير منطقه خاورميانه و اردوهاي جهادي اساتيد دانشگاه‌هاي كشور از محورهاي مورد بحث در اين نشست است.

 

ساويز با اشاره به تحولات اخير منطقه و آغاز حركت‌هاي نو در جهان اسلام خاطرنشان كرد: انتظارات ملت‌هايي كه هم‌اكنون با زحمت بسيار اين مسير را طي مي‌كنند، پس از استقرار حكومت‌هاي جديد از ملتي كه 32 سال در مقابل خواسته‌هاي غيرمنطقي ابرقدرت‌ها مقاومت نشان داده، اين است كه دستاوردهاي و تجارب خود را با آن‌ها در ميان بگذارد و اين نشست و جلسه هم‌انديشي مي‌تواند مقدمه و يك آمادگي براي اين كار باشد.

 

وي با بيان اين‌كه دانشگاه‌هاي كشور در سال‌هاي متمادي در مسير خودكفايي، تلاش در جهت استقلال علمي كشور و يافتن راه خود بوده اند، استفاده و به كارگيري ظرفيت‌هاي بالقوه اساتيد را در رفع مشكلات جامعه و همچنين براي كمك به ملت‌هاي ديگر بسيار موثر دانست و افزود: بخش بزرگي از نخبگان هر جامعه اساتيد و حوزه دانشگاهيان آن است و همه اين مسئله را قبول دارند كه تمام ظرفيت‌هاي موجود بروز نيافته است.

 

عضو هم‌انديشي دانشگاه علم و صنعت ايران تصريح كرد: هم‌انديشي اساتيد دانشگاه‌ها پتانسيل‌هاي بزرگي براي شكوفايي دارد؛ بررسي مشكلات و ارايه طرح‌ها نه تنها در سطح دانشگاه‌ها، بلكه در سطح استان و كشور راهگشا است و هم‌انديشي اساتيد هر دانشگاه با توليد فكر و ارايه طرح در رابطه مستقيم با استانداري‌ها، مي‌تواند در جهت رشد و پيشرفت كشور عمل كند.

 

ساويز با اشاره به صدور بيانيه اي از سوي هم‌انديشي دانشگاه‌ها كشور در حمايت از جنبش كشورها مسلمان، افزود: با توجه به تحولات منطقه و جهان اسلام، هم‌انديشي اساتيد مي‌تواند انتقال تجارب و انديشه‌ها به دانشگاه‌هاي كشورهاي اسلامي را در قالب هم‌انديشي دانشگاههاي جهان اسلام در دستور كار خود قرار دهد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار ايسناي خوزستان در اين نشست همچنين حجت الاسلام و المسلمين شجاعي عضو گروه معارف دانشگاه علم و صنعت ايران، با اشاره به تاثير غيرقابل انكار اساتيد بر دانشجويان اظهارداشت: بايد ارتقا وضعيت اساتيد به ميزان بالا رفتن معلومات ديني و تعهدات آن‌ها، مشروط شود.

 

وي افزود: جامعه ما نشان داده همراه و همگام با دانشگاه است اما بايد بپذيريم بسياري از چهره‌هاي فرهيخته دانشگاهي كشور در صدد پياده‌كردن افكار و ارزش‌هاي غرب هستند.

 

عضو گروه معارف دانشگاه علم و صنعت ايران افزود: اين اساتيد ارزش‌هاي غرب را با هزار لحن مختلف بر دانشجو القا مي‌كنند و در نتيجه ارزش‌هاي انقلاب را در ذهن او تضعيف مي‌كنند كه براي اين موضوع چند پيشنهاد وجود دارد.

 

شجاعي تصريح كرد: بايد در گزينش اساتيد دانشگاه‌ها علاوه بر بعد علمي و تخصص، به بعد فرهنگي و معنوي و تعهد ديني دقت شود زيرا اگر از فرصتي كه امروز در اختيار داريم، صرفنظر شود، ممكن است فردا دير باشد؛ همچنين بايد دوره‌هاي ارتقا وضعيت اساتيد و دانشگاهيان با مسايل معنوي و ديني آميخته شود؛ به عنوان مثال گاهي دانشجوي دكترا با معدل بسيار بالا به طور صريح اعتراف مي‌كند كه هيچ كتابي در زمينه اطلاعات ديني مطالعه نكرده است؛ يعني استادي كه از علمي بسيار بالا است از نظر معلومات ديني در حد عوام است.

 

وي با بيان اينكه چنين فردي نمي‌تواند رهبري فكري يك دانشجو را به‌دست بگيرد، اظهارداشت: بايد پس از جذب اساتيد در دانشگاه‌ها هم مانند كارمندان و دانشجويان براي ارتقا معنوي آن‌ها، برنامه وجود داشته باشد؛ زيرا تاثير استاد بر دانشجو بالاترين تاثير است.

 

عضو گروه معارف دانشگاه علم و صنعت ايران با تشريح خطبه 241 نهج البلاغه بيان داشت: امام علي (ع) در شرايط جنگ صفين مي‌فرمايد "خداوند شكر نعمتي را كه به شما داده مطالبه مي‌كند؛ امر و خلافتش را به شما واگذار كرده و در مدت محدودي فرصتي به شما داده تا در مسابقه بزرگ سير الي‌الله شركت كنيد. كمربندها را محكم ببنديد و از چربي‌هاي تهي‌گاهتان كم كنيد، سورچراني با عزم‌ها و اراده‌هاي بزرگ سازگار نيست؛ چه‌قدر خواب‌هاي گران شب انسان را از تصميمات بزرگ روز باز مي‌دارد."

 

شجاعي افزود: اگر حضرت علي (ع) امروز در جمع ما بود قطعا همين سخن را اين‌جا مطرح مي‌كردند. امروز مخاطب اين سخن، جامعه امروز و به ويژه نخبگان و فرهيختگان جامعه هستند و اگر اساتيد خود متعهد به اين اصول نبوده و اين باورها در عمق وجود آن‌ها نهادينه نباشد، نمي‌توان تاثير منفي اساتيد بر دانشجويان را انكار كرد و اين استاد در فواصل سخن خود در گريزها و پرانتزهايي كه باز مي‌كند مي‌تواند به انواع مختلف نيش زده و دانشجو را از خط مشي انقلاب دور كند.

 

وي ادامه‌داد: امروز جمع اساتيدي كه در عمق وجود خود اداراك مي‌كنند بايد در مسير اسلام و انقلاب تا پاي شهادت پيش بروند، در مقايسه با حجم وسيع اساتيد كه در دانشگاه‌ها وجود دارند، جمع اندكي هستند.

 

 

 

 

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: