• یکشنبه ۱۴ اسفند ماه، ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9012-7776-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

/همايش "دانشجو و آسيب‌هاي رواني اجتماعي" در دانشگاه علوم پزشكي اهواز/

يك متخصص روانشناسي مشاوره:
خانواده مهم‌ترين پايگاه رشد رواني فرد است
بايد زمينه فعاليت‌هاي اجتماعي دانشجو بيشتر فراهم شود

يك متخصص روانشناسي مشاوره در حاشيه نخستين همايش ارتباط با خانواده تحت عنوان "دانشجو و آسيب‌هاي رواني اجتماعي" در دانشگاه علوم پزشكي اهواز، گفت: بي‌انگيزه شدن براي مطالعه در طول ترم، فراگيرترين آسيب رواني متوجه دانشجويان است.

 

دكتر كيومرث فرح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار علمي‌وآموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ در اين همايش كه امروز(يكشنبه، 14 اسفندماه) در تالار شهداي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز برگزار شد، اظهارداشت: آسيب‌هاي رواني حالتي است كه در يك فرد ايجاد شده و عملكرد مناسب شخصي، اجتماعي و خانوادگي آن را تحت تاثير قرار مي‌دهند و مانع عملكرد مفيد در زندگي مي‌شوند.

 

وي ادامه‌داد: به دنبال اين آسيب‌ها، احساسات، نگرش‌ها، ادراكات و افكار اين فرد منفي، مخرب و ضد اجتماعي مي‌شود. گرايش به تخريب خود و ديگران در فرد افزايش پيدا مي‌كند و فعاليت‌هاي مفيد و سازنده فرد در زندگي كاهش مي‌يابد.

 

اين متخصص روانشناسي مشاوره درباره انواع آسيب‌هاي رواني پيش روي جوانان گفت: دانشجويان در طول ترم ممكن است به دلايل مختلف انگيزه كافي براي مطالعه نداشته باشند؛ به اين ترتيب مقداري از فعاليت‌هاي آموزشي وي كاهش مي‌يابد كه اين امر به لحاظ كارآمدي مي‌تواند به آن‌ها در آينده آسيب برساند.

 

فرح‌بخش افزود: دغدغه‌ها و نگراني انتخاب شغل ميان دانشجويان شديد است و بر بي‌انگيزه كردن آن‌ها تاثير مي‌گذارد. از آسيب‌هاي ديگر مي‌توان به بحث روابط دختر و پسر اشاره كرد و چون در سن ازدواج قرار دارند، بدون هيچ‌گونه آمادگي و هيچ نوع برنامه‌ريزي وارد اين رابطه‌ها مي‌شوند.

 

وي ادامه‌داد: استفاده از مواد روان‌گردان در ميان جوانان بسيار شايع شده است ولي خوشبختانه جامعه دانشجويي در مقايسه با ديگر بخش‌هاي جامعه آسيب‌ كم‌تري ديده اما در معرض خطر قرار دارد.

 

اين متخصص روانشناسي اظهارداشت: از ديگر آسيب‌ها مي‌توان به آسيب‌هايي اشاره كرد كه مربوط به رسانه و آسيب‌هاي نوظهور از جمله اينترنت و ماهواره هستند و ممكن است دانشجوي ما را گرفتار خود كنند. اين‌ها آسيب‌هاي شايعي است كه ميان دانشجويان وجود دارد.

 

فرح‌بخش در خصوص نقش تاثير‌گذار خانواده در رفع و پيشگيري از اين آسيب‌ها، گفت: خانواده مهم‌ترين پايگاه رشد رواني فرد است و نقش مهمي در پيشگيري از آسيب‌هاي رفتاري دارد. در واقع يك خانواده سالم تضمين كننده سلامت روحي فرد است. خانواده بايد هميشه نقش حمايتي و مراقبت‌كننده خود را داشته باشد تا فرد به مرحله رشد معنوي، اخلاقي و روحي برسد.

 

وي افزود: راهكارهاي وسيعي براي پيشگيري يا رفع اين آسيب‌ها وجود دارد. امروز بايد زمينه فعاليت‌هاي اجتماعي دانشجو بيشتر فراهم شود و دانشجوي ما به حال خودش رها نشود.

 

اين متخصص روانشناسي مشاوره گفت: در دانشگاه بايد گروه‌هاي سازنده متعددي را به‌صورت كنترل‌شده و نظارت‌شده ايجاد كنيم تا دانشجو از طريق پيوند با اين گروه‌ها و يادگيري مناسب، از بسياري آسيب‌ها مصون بماند. دانشجويي كه در دانشگاه عضو يكي از اين گروه‌هاي سالم و فعال نباشد، احتمالا بعد از مدتي به لحاظ رشد اجتماعي عقب مي‌ماند و به اين دليل دچار آسيب‌هاي مختلفي مي‌شود.


انتهای پیام

اخبار مرتبط

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: