• سه شنبه ۲۹ فروردین ماه، ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 961-13774-5
  • خبرنگار : 17033
  • منبع خبر : ----

رییس اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد:

سهم 25 درصدی ترکیه از بازار عراق/ خلاء تبلیغات در تولیدات داخلی

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: صادرات ترکیه پنج برابر ایران به عراق است و سهم این کشور از بازار عراق حدود 25 درصد است؛ این کشور بیشترین تعداد نمایندگی اقتصادی و رایزنی بازرگانی در عراق و نگاه ویژه اقتصادی به بازار عراق دارد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، شهلا عموری در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که امروز، 29 فروردین ماه در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بیشترین طول مرز کشور ایران با عراق است و بیشترین حجم گردش و گردشگر درمانی و بیشترین گذرگاه مرزی ایران نیز با این کشور است که با توجه به وجود این ظرفیت‌ها باید از آن‌ها بهرمند شد.

وی افزود: ما به کشور عراق خام‌فروشی نداریم و از سال 83 تاکنون صادرات به عراق 17 برابر شده و کشور عراق کاملاً مصرف‌گرا است، اما امکانات و شرایط تولید نداشته و به‌تازگی تولید را آغاز کرده است که ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

عموری با بیان این‌که مبادلات تجاری ایران از سال 87 تا هفت‌ماهه 95 رشد داشته و تراز تجاری ما با عراق مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: همچنین روند صادرات ایران به عراق مثبت بوده، به‌طوری‌که بیشترین و اوج روند صادرات مربوط به سال 91 است.

وی با اشاره به این‌که تولیدکنندگان در داخل تولید می‌کنند اما کمترین تبلیغ را انجام می‌دهند و باید در این زمینه اقدام کنند، عنوان کرد: همه از کشور ترکیه به عنوان یک کشور موفق در صادرات نام می‌برند، زیرا این کشور سلیقه مصرف‌کننده و قیمت مناسب را مد نظر قرار می‌دهد.

عموری ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به‌نام سال "اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال" نامگذاری کرده‌اند، بخش خصوصی اگر قرار است مشکلی را مطرح کند باید راهکار آن را نیز ارائه کند.

وی با اشاره به فرصت‌های بازار عراق برای استان عنوان کرد: کاهش سهم رقبا از بازار عراق به دلایل سیاسی و فرهنگی، وجود بیشترین تراکم جمعیتی در استان‌های هم‌مرز ایران و رغبت بالای مردم عراق برای خرید و مصرف کالای ایرانی ازجمله این فرصت‌ها هستند که باید از آن‌ها بهره‌مند شد.

عموری عنوان کرد: از مشکلات داخلی در بحث صادرات به عراق می‌توان به احساس ناامنی از طرف شرکت‌ها، کمبود مراکز تجاری ایرانی در عراق برای حضور مستقیم در عراق، ضعف زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی، نوسان در کیفیت و قیمت کالاها، عدم شناخت مخاطب عراقی از کالای ایرانی، رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی در قیمت‌گذاری و استقبال نکردن از حمل مستقیم کالا به عراق به دلیل اختلاف تناژ بارگیری، اشاره کرد.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی کافی از فرصت‌ها و شرایط اقتصادی و تجاری بازار عراق انجام نمی‌گیرد و ما از آن‌ها بی اطلاع هستیم. طولانی بودن روند دریافت ضمانت‌نامه ارزی و ممنوعیت صادرات برخی اقلام و از دست دادن مشتریان قبلی و مشکل بازپس‌گیری بازار، نبود امکانات زیربنایی، انبار و سردخانه از دیگر مشکلات داخلی در بحث صادرات هستند.

عموری گفت: کمبود نهادهای فاینانس داخلی و بین‌المللی، ضعف زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزهای جوار ایران، اجرایی نشدن برخی از تفاهم‌نامه‌ها‌، شبانه‌روزی نبودن گمرک، متصل نبودن خطوط ریلی دو کشور، پایین بودن مدت انقضای لبنیات و مواد غذایی و پیچیدگی قوانین، بروکراسی اداری و فساد اداری در عراق از مشکلات صادرات به عراق است.

وی افزود: با ایجاد نیاز در مردم عراق می‌توانیم بازارهای این کشور را در اختیار خود قرار دهیم و به صادرات به این کشور بپردازیم.

عموری تصریح کرد: ارائه تسهیلات به شرکت‌های ممتاز و نمونه صادراتی، آموزش پیله‌وران، تشکیل تعاونی خدمات بازرگانی مانند بازاریابی، جذب سرمایه‌گذار جهت ساخت نمایشگاه دائمی، شبانه‌روزی کردن گمرکات طرفین با توافق قبلی و برندسازی برای شرکت‌های کوچک و متوسط راهکارهایی برای حل مشکلات خارجی است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: