• یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 962-8080-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

عبدالرحیم سعیدی‌راد:
‌شعر معاصر ایران بعد از انقلاب اسلامی هویت پیدا کرد

یک شاعر معتقد است: ‌شعر معاصر ایران، یا دقیق‌تر بگویم، شعر بعد از انقلاب اسلامی شعری است که در حال حاضر هویت و جایگاهی در ادبیات برای خود پیدا کرده است و بسیار زنده و طوفنده در میان مردم حضور دارد. 

عبدالرحیم سعیدی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار داشت: به قول مقام معظم رهبری این شعر دارای هویت و ویژگی‌هایی است که در شعر انقلاب به چشم می‌خورد، چون در زمینه نو‌آوری‌ها در فرم و قالب مثل غزل، مثنوی و رباعی که در دوره‌های تاریخی ندیده‌ایم، در ابداعات بعد از انقلاب می‌بینیم؛ همین طور استفاده از ترکیب غزل و دوبیتی و استفاده‌ جوانان از قالب رباعی و ایجاد شکل و شیوه‌ جدید که تا این زمان استفاده نشده بود.

شاعر «بعد از باران» خاطرنشان کرد: از نظر محتوا هم با استفاده از قالب غزل که در گذشته فقط برای مغازله استفاده می‌شد، بعد از انقلاب نشان دادیم که می‌توان از این قالب برای مفاهیم سیاسی استفاده کرد. این‌ها نمونه‌هایی از پیشرفت شعر بعد از انقلاب اسلامی است که در آن، چارچوب شکسته شد و دیگر از هر قالب در موضوع خاصی استفاده نشده و این چیزها در شعر بعد از انقلاب وجود دارد که دست به دست مردم به نسل امروز رسیده است. 

سعیدی‌راد ادامه داد: ‌مطالبی که تا این جا گفتم استخوان و چارچوب ادبیات ما را تشکیل می‌دهند اما این بحث جدی است چون در ادبیات و شعر امروز ما کتاب‌هایی وجود دارند و به چاپ می‌رسند که ارزش ادبی ندارند و یا بار ادبی کمی دارند و به این خاطر است که شاعران در چاپ شعرهای خود عجله می‌کنند و بدون آن که نظر اساتید را در مورد شعرهای خود بخواهند و شعر خود را چکش‌کاری کنند با نوشتن چند کلمه زیر هم فکر می‌کنند که شعر سپید گفته‌اند. حتی ایرادهای وزن و قافیه‌ای هم فراوان در این شعرها به چشم می‌خورد و من از دیدن این گونه کتاب‌ها بسیار متاسف هستم. 

وی با بیان این که ما ملتی هستیم با عاطفه زیاد و پر احساس و کمتر ایرانی پیدا می‌شود که به شعر علاقه نداشته باشد تصریح کرد: در کشور شاعران بسیاری داریم که هم زیاد شعر می‌خوانند و هم فکر می‌کنند که توانایی گفتن شعر دارند، ولی با بی‌تجربگی شروع به شعر گفتن می‌کنند و شعرهایی می‌گویند که آرایه‌های ادبی و یا تاکتیک‌های شعری در مفهوم و مضمون آن‌ها رعایت نشده است. این شعرها بعد از رد شدن از کانال ممیزی وزارت ارشاد و با دادن پول به برخی از ناشرها به چاپ می‌رسند، اما آیا این گونه کتاب‌ها خواننده‌ای را جذب می‌کنند و آیا می‌توان جایگاهی در ادبیات ما داشته باشند؟ این‌ها قابل بحث هستند.

شاعر «حق با آفتاب‌گردان‌ها است» در خصوص استقبال اندک و بحران مخاطب شعر، تاکید کرد: من این را اصلا قبول ندارم و به نظر من شعر خوب همیشه مخاطب خود را دارد و البته که شعر بی‌پایه و اساس هیچ وقت مخاطب ندارد.

سعیدی‌راد همچنین بیان کرد: علاقه‌مندان به شعر و کسانی که علاقه دارند در این فضا کار کنند باید بروند و شاگردی کنند. به این معنی که شاعری را برای استادی خود انتخاب کنند تا در مورد شعرهای آن‌ها نظر بدهد و یا در انجمن‌های شعرخوانی شرکت کنند زیرا در این انجمن‌ها کلمه به کلمه شعرها بررسی می‌شوند و در نهایت شعر خوب گفتن را یاد می‌دهند. حتی اگر فقط در این انجمن‌ها شعر گوش دهند شاعر می‌تواند عیب‌های شعر خود را دریابد و شعر خود را اصلاح کند؛ این امر باعث می‌شود شعرها قبل از چاپ کاملا آزموده شوند و شعر خوب به دست مردم برسد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: