• چهارشنبه ۲۲ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 966-7076-5
  • خبرنگار : 17037
  • منبع خبر : ----

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان:

ساکن بودن مدارس عشایری دلیل بر غیرعشایری بودن آن‌ها نمی‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه فرهنگ عشایری، سیاست‌های آموزشی خاص خودش را دارد، گفت: در آموزش، مباحث فرهنگی بسیار مهم است و اگر مدارس عشایری را صرف یکجانشین بودن از مدارس غیرعشایری جدا کنیم، فرهنگ عشایری این دانش‌آموزان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، امید حاجتی در جلسه شورای آموزش و پرورش که امروز (چهارشنبه، 22 شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه برخی تصمیم‌ها صرف اقتصادی نیستند و به اثرات مثبت و منفی آنها بیشتر توجه می‌شود٬ اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش عشایری اگر تنها به این موضوع توجه کنیم که تفکیک مدارس عشایر و غیرعشایر، یعنی ساکن بودن و غیرساکن بودن آن‌ها، جداسازی مدارس ساکن از اداره آموزش و پرورش عشایر صحیح است.

وی ضمن ابراز مخالفت با طرح تفکیک مدارس ثابت عشایری، ‌گفت: باید متوجه دو نکته باشیم؛ اول اینکه حوزه آموزش و پرورش عشایر، 1.5 درصد از دانش‌آموزان استان را تحت پوشش قرار می‌دهد و به دلیل کم بودن این تعداد، به طور معمول فراموش شده و در اولویت قرار نمی‌گیرد، زیرا ما ابتدا به جایی که تراکم جمعیت وجود دارد توجه می‌کنیم. اگر این کار صرف یکجانشین بودن برخی مدارس انجام شود، چیزی برای این مدارس باقی نمی‌ماند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: نکته دوم این است که در آموزش، مباحث فرهنگی بسیار مهم است و اگر مدارس عشایری را صرف یکجانشین بودن از غیرعشایری جدا کنیم، فرهنگ عشایری این دانش‌آموزان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در حوزه اداره کل عشایر، یکی از برنامه‌های کاری، اسکان عشایر است که این کار به دلیل ارایه خدمات بهتر است. ما با فرهنگ عشایری مواجه هستیم که سیاست‌های آموزشی خاص خودش را دارد.

به گزارش ایسنا، همچنین حمید قنبری، مدیر اداره آموزش و پرورش عشایر خوزستان٬ در این نشست اظهار کرد: بر اساس اساسنامه عشایر،‌ دانش‌آموزان ثابت،‌ نیمه ثابت و سیار در آن اساسنامه تعریف شده‌اند. با توجه به 25 سال سابقه خود در زمینه عشایر، فکر می‌کنم این طرح باید به طور کارشناسانه بررسی شود.

وی افزود: بسیاری از مدارسی که توسط روسای ادارات آموزش و پرورش به این منظور نام برده شده‌اند، مدارس عشایری هستند. ما ۵۰ دلیل روشن را ارائه دادیم که ضرورت دارد این مدارس همچنان تحت نظارت آموزش و پرورش عشایر قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، همچنین اردشیر شجاعی، معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش خوزستان٬ در این نشست اظهار کرد: برخی از این مدارس که شرایط مدارس عشایری را ندارند، بهتر است به مدارس روستایی تبدیل شوند و ما در این مدارس روستایی نیز می‌توانیم مانند گذشته پیش دبستانی را به طور رایگان ارائه دهیم.

وی افزود: همچنین مناطقی مانند سردشت وجود دارند که برای دسترسی به آن‌ها باید چندین ساعت در راه باشیم. مدارس در این مناطق شرایطی کاملاً عشایری دارند و باید تحت پوشش آموزش و پرورش عشایر قرار گیرند. پیشنهاد این است که مدارس ثابت عشایری به روستایی تبدیل شده تا اداره عشایر بتواند خدمات بهتری به دانش‌آموزانی که در مناطق دوردست هستند، ارائه دهد و این کار به نفع آموزگاران نیز هست.

به گزارش ایسنا، همچنین علیرضا زراسوندی٬ رییس بنیاد نخبگان خوزستان٬ در این نشست اظهار کرد: من با طرحی که یک کار را بعد از چند سال ساماندهی مجدد می‌کند، موافقم اما ساماندهی مجدد در کشور ما مغفول مانده است. اگر این کار باعث چابکسازی، ‌ارتقا و توانمندسازی عشایر شود، با آن موافقم اما به طور ذاتی مخالف این طرح هستم٬ زیرا به نظر می‌رسد این طرح، پیوست فرهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه تنها کسی می‌تواند معلم عشایر باشد که عاشق این کار باشد، گفت: قرار نیست یک جامعه اصیل و خدمت‌گزار نظام را برای تبدیل یک مدرسه از عشایری به روستایی فراموش کنیم. باید پیوست فرهنگی این طرح دیده شده و این نباشد که کاستن چند مدرسه از زیرمجموعه اداره آموزش و پرورش عشایر، موجب کاهش اعتبارات شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: